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In construction

hortence

hortence is the Research Centre for architectural history, theory and criticism of the Faculty of Architecture La Cambre Horta of the Université libre de Bruxelles (ULB). Established in 2008, hortence counts at present more than twenty members. The personality of hortence is characterized by its members – academics, researchers, PhD students and practising architects – who all engage critically with the history and theory of modern and contemporary architecture.

As such, hortence gathers distinct areas of research strength, in particular regarding
‣ heritage studies of 20th-century architecture in Belgium;
‣ the study of mediation in architecture;
‣ the history of architectural theory and criticism;
‣ the study of architectural pedagogies;
‣ research through and by architectural design;
‣ architecture and genre.

hortence also seeks as much as possible to enhance, diffuse and to question its research through the organization of workshops, conferences, colloquia, exhibitions as well as through publications. These activities of research and service to the community reflect the engagement of its members with teaching courses on the history, theory and criticism of architecture; a.o. the research seminar on research methodologies concerning architectural theory, the design studio HTC, and the study groups (“options”) HTC, Restoration and heritage DOCOMOMO and Archives.

Projetcs

Architectures normativities

Controversies and normativities in Architecture

Enseigner l’architecture, entre le dire et le faire

Depuis une trentaine d’années, le monde architectural est témoin d’une multiplication et
diversification des pratiques professionnelles (Tapie, 1999) ainsi que d’un élargissement de leur
domaine d’intervention. Ce phénomène se concrétise à travers le recours à des outils et
dispositifs innovants, remettant en question la distinction entre conception et construction ainsi
que la distance entre les corps de métiers contribuant à l’acte de bâtir (Ringon, 1997).
Cette recherche démarre de l’hypothèse que ces phénomènes investissent les pratiques
professionnelles ainsi que celles pédagogiques. Au sein des écoles d’architecture, des
pratiques pédagogiques innovantes sont mis en place et contribuent à une actualisation de la
pédagogie (Moreau, 2014). Le recours au faire, compris comme des pratiques au croisement
entre conception et construction, est intégré aux programmes académiques, des collaborations
multidisciplinaires se dessinent et des nouvelles expériences pédagogiques en découlent. Pour
aborder la question de recherche, ce projet fera recours à deux moments de recherche divers,
mais complémentaires.La première phase de recherche visera à retracer l’histoire de ces phénomènes et de leur
impact sur l’enseignement. Une étude approfondie des pratiques pédagogiques abordera leur
histoire mettant l’accent sur leurs divers composants: 1) les lieux et les spatialités investis par
le « faire » ; 2) le réseau d’acteurs impliqué ; 3) les outils et les dispositifs techniques ; 4)
les formes d’encadrement ; 5) les motivations sociales et politiques. 
La deuxième phase s’appuiera sur l’interaction directe avec les porteurs et les participants des
pratiques pédagogiques du faire.