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GRULOIS Geoffrey



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CLARA

                                         

LoUIsE - Landscape, Urbanism, Infrastructures and Ecologies

Person in charge of the Unit : Oui

LoUIsE - Laboratory on Landscape, Urbanism, Infrastructures and Ecologies - is focusing on the dynamics of transformations of metropolitan territories. LoUIsE is based in the Brussels-Capital Region. The research goes beyond the discipline of urbanism to take on environmental, infrastructural, and social issues concerning cities and urban territories in the larger sense. Affiliated members are indeed convinced it is flows, networks, and infrastructures that make up the global framework from which urbanism's contemporary territories are organized. Research in LoUIsE laboratory takes shape first and foremost through research made in the context of doctoral and postdoctoral theses, financed by the National Scientific Research Fund, the regional initiative Innoviris and the European Regional Development Fund.

Projetcs

Metrolab Brussels

Metrolab.brussels is a laboratory dedicated to applied and critical urban research, headed by an academic consortium that includes teams from UCL (CriDIS - urban sociology - and LOCI - urban planning) and ULB (IGEAT - geography and environment - and LoUIsE - urbanism), with funding from the European RegionalDevelopment Fund (ERDF). Through its research activities, Metrolab aims to provide insight into the issues that Brussels is experiencing as a large city, and stimulate innovation by searching for links between the ERDF 2014-2020 programming period and the actual conditions on the ground. It also intends to provide a space where academic researchers and people involved in urban planning in Brussels can come together and engage with one another. To this end, Metrolab offers three types of activity: regular series of seminars, research/ action initiatives in partnership with Brussels organisations working on urban issues, and - every two years - an international exchange programme that includes a MasterClass and a conference on a specific topic.
Metrolab Brussels' scientifc program is structured by three main axes of research - urban inclusion, urban ecology, urban production - which correspond roughly to the social, environmental and economic dimensions of sustainable urban development. On a temporal level, these axes of research form also three successive cycles of work. In 2016-2017, MLB researchers are focused on issues and events related to urban inclusion. 2017-2018 is centered on urban ecology (Brussels Ecosystems). 2019-2020 will be all about urban production. 
As part of LoUisE, Benoit Moritz and Geoffrey Grulois are involve as academic coordinator and Marco Ranzato is a scientific coordinator (postdoc). Andrea Bortolotti and Pauline Varloteaux are PhD research and Louise Prouteau is administrative manager.  

Infrastructure et culture métropolitaine

Alors que la notion de ville créative fédère aujourd'hui de nombreuses politiques métropolitaines d'attractivité dans un contexte de compétition internationale, LoUIsE s'interroge particulièrement sur les impacts de ces infrastructures dans la métropole : que ce soit au niveau spatial, dans la recomposition des polarités et des hiérarchies spatiales des (re)développements urbains; ou au niveau identitaire et social, dans leur participation à la définition identitaire et esthétique de la métropole par la requalification du cadre de vie et des lieux de sociabilité urbaine contemporaine.La compréhension de leur développement historique et de leur configuration actuelle est à la base de plusieurs recherches questionnant le rôle actuel et potentiel de ces infrastructures dans le processus de métropolisation. Louise est notamment été associée à l'Action de Recherche Concertée 2012-2017 « Culture, mobilité, territoire : émergence et transformation de l'identité métropolitaine bruxelloise (18e-21e siècle) » tandis qu'une thèse doctorale est en cours sur le lien entre les infrastructures de diffusion artistique et la mobilité dans la zone RER bruxellois

Histoires et théories de l'urbanisme et des territoires aux XXe et XXIe siècle

LoUIsE posent des questions fondamentales par rapport à l'histoire et aux théories de l'urbanisme et des territoires aux XXe et XXIe siècle. Quelles sont les généalogies transdisciplinaires des concepts et des outils fondamentaux de la discipline ' « agglomération », « région », « unité de voisinage », « zonage », etc. A partir de ces questions il s'agit d'identifier les sources et les influences de la discipline en traçant l'occurrence, la récurrence et les références du concept, du plan, du modèle, de la cartographie, etc. A une autre échelle, il s'agit également d'examiner un modèle d'habitat ou d'une autre fonction, de le documenter, le cartographier et comprendre en quoi il participe dès lors à la modification de la ville (par exemple la prolifération des barres de logement moyen type Etrimo ou Amelinckx et leur influence sur la transformation de la ville).Les thèses doctorales de Geoffrey Grulois et Gery Leloutre ont notamment comme ambition de ré-évaluer le rôle des premiers plans d'aménagement régionaux et communaux en Belgique : Liège, Bruxelles, Charleroi, Flémalle-Haute, etc. ; les modèles de l'habitat collectif : immeuble à appartements, barre de logements type Amelinckx ou Etrimo; l'émergence d'expertises et de regards transdisciplinaires sur un territoire spécifique entre l'urbanisme, la géographie, l'ingénierie, la sociologie.

Socio-technical networks

LoUIsE s'intéresse à la question des réseaux d'infrastructures et de services, de manière particulière en milieu urbain. Les approches de la gestion des services urbains ont connu et continuent à connaître de profondes mutations découlant des réformes des services publics, liées à des procédures ' très variées d'un pays à l'autre et d'une époque à une autre ' de décentralisation, libéralisation, privatisation, démocratisation et processus participatifs. Ces changements s'inscrivent souvent dans des processus de modernisation des infrastructures et de la gestion des services qui concernent aussi bien les aspects techniques de la production et distribution que ceux liés aux questions plus organisationnelles, telles que les systèmes de gouvernance, les ressources humaines, etc. LoUIsE explore les relations entre les acteurs et les flux qui caractérisent les infrastructures/services urbains en réseau (notamment, eau, collecte des déchets, transport, etc.) en mettant au jour la variétés des systèmes socio-techniques. Ces réseaux sont interrogés aussi bien au Sud qu'au Nord. Dans le premier cas, les recherches se concentrent sur la gestion des ressources en eau et des eaux usées et de pluie, surtout à Bruxelles (Nadia Casabella, Catalina Dobré); dans le deuxième, elles concernent aussi bien les questions d'accès à l'eau et à la collecte des déchets dans certains pays africains (Luisa Moretto).

Cities of Making

Cities of Making (CoM) explores the future of urban based manufacturing in European cities in terms of technology, resources, place and application.  Following years of decline and offshoring, European cities are being confronted by a range of issues simultaneously: firstly, manufacturing jobs have shifted quickly to services and have created large gaps in the employment market, concepts such as circular economy are being taken seriously by cities and finally new technology is emerging allowing industry to be quieter and more discrete.  This may offer a raft of potential benefits, including jobs for sociodemographic groups most affected by unemployment, innovation, more efficient use of materials and urban resilience. Urban centres play an important role in nurturing new forms of green urban manufacturing, based on a clean, knowledge- and labour-intensive manufacturing sector.  
Cities of Making uses a combination of strategic and action research resulting in concrete projects. The ambition is to identify what works in supporting a resilient and innovative industrial base and to test those solutions in a real-world setting. The biggest questions we’re addressing are: What technology/resources are suitable for 21st century urban industry? Where can it be located in the city in terms of planning and spatial constraints? How can we leverage the change?
The project brings together a dynamic, multidisciplinary team from Brussels (BECI, Latitude, ULB and the VUB), London (UCL and the RSA) and Rotterdam (TU Delft) – which include a breadth of competencies in resource and technology, industrial ecology, circular economy, urban planning, governance, strategy, social dynamics and more.  
Cities of Making takes from experiences in the three cities, each with a distinct industrial heritage, aiming at developing typologies, practices and policies focusing on public and private stakeholders to breathe new life into their manufacturing communities.  

Mobility infrastructures

Mobility management in metropolitan areas become increasingly important in urban transformations and politics. LoUIsE analyses the historical development of mobility infrastructure, their structuring function in the transformation of metropolitan areas and their contemporary uses. The works of Judith le Maire on urban walking in the early 20th century, the thesis of Géry Leloutre on the urban modernist heritage of Brussels around infrastructure, the thesis of Claire Pelgrims on the tension between imaginaries of fast and slow mobilities in the evolution of mobility infrastructure, and the thesis of Yannick Vanhaelen on the entanglements between cultural institutions and mobility infrastructures are few examples. Those researches contribute to a deep understanding of the dynamics that transforms Brussels metropolitan area during the 20th and 21st centuries.